Tutkimusvartti vol 1

Kopedan blogissa on vietetty jo pidempään hiljaiseloa, joten sen kunniaksi päätin avata tämän lukuvuoden bloggailukauden tiukalla opintoasialla. Kopedan opintovastaavana käyn koulutuksemme kehittämisryhmän kokouksissa, joissa käsitellään ajankohtaisia asioita kotitalousopettajan koulutuksessa ja muutenkin OKL:ssä ja käyttiksessä. Uutuutena KeRyn kokouksiin on tuotu Tutkimusvartti, jonka aikana kokouksittain vaihtuva laitoksemme tutkija esittelee omia tutkimuksiaan ja projektejaan. Tämän maanantaiaamuisen kehittämisryhmän kokouksen loppuhuipennukseksi Hille Janhonen-Abruquah kertoi kahdesta projektista, joissa hän on tällä hetkellä mukana.




Ensimmäinen esittelyssä ollut tutkimus on yhteispohjoismainen projekti, jonka tavoitteena on tutkia koulujen tasa-arvoa ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta tuottavia menetelmiä ja selvittää maahanmuuttajaoppilaiden onnistumisen kokemuksia. Learning Spaces for Inclusion and Social Justice: Success Stories from Immigrant  Students and School Communities in Four Nordic Countries -niminen tutkimus on NordForskin rahoittama ja siihen osallistuu 15 tutkijaa neljästä eri maasta: Islannista, Suomesta, Norjasta ja Ruotsista. Suomesta on siis mukana meidän Hille, Heini Paavola ja joitakin tohtorikoulutettavia. Hille havainnoi kouluympäristöä ja sen pedagogista toimintaa kahdessa koulussa. Tarkastelussa on erityisesti toiminta, joka tukee inkluusiota ja maahanmuuttajaoppilaiden menestyksellistä oppimista. Havainnoinnin lisäksi aineistoa hankitaan haastattelemalla koulujen hallinnon ja johdon edustajia, opettajia, oppilaita ja vanhempia.




Hille on mukana myös CIMO:n vaihto-ohjelmassa Culturally Responsive Teacher Education, jonka tavoitteena on edistää suomalaisten ja kehitysmaisten korkeakoulujen yhteistyötä opiskelija- ja opettajavaihtojen avulla. Jyväskylän yliopiston lisäksi mukana on yliopistot Ghanasta, Tansaniasta ja Etelä-Afrikasta. Projektin tavoitteena on tukea ja kehittää toimintatapoja kulttuurisesti monimuotoisella kentällä eli suomeksi antaa opettajille ja opiskelijoille välineitä toimia monikulttuurisessa ympäristössä. Meille saattaa vielä tämän lukuvuoden aikana tulla vaihto-oppilas kyseisen ohjelman kautta ja kaksi meidän opiskelijaamme on keväällä lähdössä Ghanaan. Jännää. Ehkä saamme myöhemmin kuulla heidän seikkailuistaan Ghanassa täällä Kopedan blogin puolella. Lisää tietoa ohjelmasta löydät täältä.



Kettu eli Kopedan opintovastaava eli Emilia kuittaa


Fundamentum est iustitiae fides.

CONVERSATION

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Back
to top