Tasa-arvon puolesta!

Kopedan syksyn tärkein tuotos on viimeinkin täällä! Saammeko esitellä: Kannanotto tasa-arvoisesta kohtelusta.
Prosessi aloitettiin keväällä toteutetulla jäsenkyselyllä. Sen jälkeen kannanottoa on ollut valmistelemassa monet opiskelijat. Syksyllä se julkaistiin useille tahoille ja nyt myös täällä blogin puolella. Olemme saaneet positiivista palautetta opiskelijoilta, koulutuksen henkilökunnalta ja muilta yhteistyötahoilta, jotka ovat kannanoton saaneet.




Kannanotto tasa-arvoisesta kohtelusta 6.10.2014

Kotitalouspedagogiopiskelijat ry ottaa kantaa opiskelijoiden puolesta, jotta tulevaisuudessakin kotitalousopettajan koulutuksessa säilytetään tasa-arvoinen kohtelu opiskelijoita kohtaan. Opiskelijoilta tulleesta palautteesta on ollut useasti havaittavissa huoli tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta koulutuksessamme. Olemme myös saaneet positiivista palautetta tasa-arvoisuuden toteutumisesta.

Haluamme tällä kannanotolla nostaa erityisesti esiin epäarvoisuutta lisääviä tekijöitä.  Tulemme esittämään erilaisia esimerkkejä koulutuksessamme tapahtuneesta syrjinnästä,  joihin toivomme tapahtuvan muutosta. Näin voimme yhdessä kehittää opiskeluympäristöämme vieläkin tasa-arvoisempaan suuntaan.

Opiskelijoidemme mukaan vähemmistöryhmiin kuuluvia edustajia nostetaan luennoilla edustamaan koko vähemmistön mielipidettä erinäisissä asioissa. Vähemmistöryhmiin kuuluvilla tarkoitamme esimerkiksi sukupuolen, perhesuhteiden, iän, ideologian tai harrastusten, kuten ainejärjestötyö, perusteella muusta opiskelijaryhmästä erottuvia henkilöitä. Kaikki opiskelijamme edustavat omaa itseään luennoilla, eikä heitä tule luennoitsijan toimesta leimata erilaisten ryhmien edustajiksi. Tällaista toimintaa ovat luennoitsijoilta tulleet kommentit, joissa yksittäisiltä henkilöiltä pyydetään vähemmistöryhmän edustajan näkemystä asiaan, esimerkiksi miesnäkökulmaa.

Jäsenistömme on kertonut kohtelun olevan epätasa-arvoista lapsiperheellisten ja lapsettomien välillä erityisesti poissaolojen suhteen. Esimerkki epätasa-arvoisesta kohtelusta:

“Ryhmäkerralta myöhästynyt opiskelija joutui korvaamaan myöhästymisensä erillisellä tehtävällä, kun taas lapsen kanssa ryhmäkerralla ollut opiskelija oli nukuttamassa lastaan oppimistilan ulkopuolella suuren osan ryhmäkerran ajasta saamatta samanlaista korvaavaa tehtävää poissaolostaan.”

Lapsi ei saa olla syynä hyväksyttävään poissaoloon ilman korvaavaa tehtävää, mikäli muiltakaan opiskelijoilta poissaoloja ei sallita. Vaadimme, että lapsettomien opiskelijoiden poissaolot ovat samanarvoisia, kuin lapsiperheellisten opiskelijoiden. Poissaoloja korvaavat tehtävät pitää antaa tasapuolisesti, riippumatta poissaolon syystä. Korvaavien tehtävien tulisi vastata  laajuudeltaan sitä tuntimäärää, minkä verran opiskelija on ollut poissa luennoilta tai ryhmäkerroilta ja niiden aiheiden tulisi liittyä käsiteltyyn aiheeseen.

Joidenkin opettajien opetuksessa on havaittavissa toisten opiskelijoiden suosiminen toisten kustannuksella. Toivomme, että opettajat pohtisivat omia opetustyylejään sekä sitä, millaisen esimerkin he antavat omalla opetustyöllään. Opettajan tulee pyrkiä työssään tasa-arvoiseen kohteluun sekä yhdenvertaisuuteen henkilökemioista huolimatta.

Perhekursseilla perhemallina käytetään usein perinteistä ydinperhettä. Luennoitsijan mahdollinen asenteellisuus saattaa näkyä siten, että luennoilla ei esitellä tai pohdita  muuta kuin heteroperheen mallia. Juuri kotitaloustieteen tulisi olla kiinnostunut erilaisista perhemuodoista, minkä vuoksi erilaisia perheitä tulisi käsitellä tasapuolisesti.

Tulostuskiintiöiden muututtua toivomme, että opettajat eivät vaadi tehtävien palautusta kirjallisesti, vaan hyväksyvät kaikki palautukset sähköisesti. Sähköiset palautukset vähentävät paperin määrää ja opiskelijan taloudellinen tilanne ei ole kurssin tehtävien palautuksen esteenä. Toivomme myös, että jatkossa julkisissa papereissa näkyy ainoastaan opiskelijan nimi tai opiskelijanumero. Opiskelijanumeron ja nimen yhdistäminen samassa julkisessa asiakirjassa loukkaa opiskelijan yksityisyyttä.

Tämän kannanoton tarkoituksena on puuttua koulutuksessamme vallitseviin epäkohtiin tasa-arvoisessa ja yhdenvertaisessa kohtelussa. Toivomme, että kannanottomme saa aikaan muutoksia kohti tasa-arvoisempaa yliopistokoulutusta.



Kotitalouspedagogiopiskelijat ry


Ulla Peuhkuri                           
Puheenjohtaja 2014       

Riina Heino
Varapuheenjohtaja 2014

Marjut Hämäläinen
Sihteeri 2014


CONVERSATION

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Back
to top